Волво от Америка - рискове и ползи. За какво да внимаваме?

Има ли смисъл да се занимаваме с внос на кола от Америка или новият внос от Италия ни е достатъчен ?

ChatGPT Image Jun 30, 2025, 06_28_57 PM.webp

Краткият отговор е - ДА, смисъл има и то голям. Но, както всяко нещо в живота, човек трябва да отдели време е усилия за да получи добрият резултат които очаква.


Пазара на колите втора употреба
Европа VS Америка

Европа

Не ме разбирайте погрешно, хубави, запазени и здрави коли има и в Европа (Италия, Германия, Швейцария, Швеция, Белгия, Дания, Нидерландия).
Но 90% от тези които стигат до нашият пазар са ходили Луната (384 400 километра), а някой и са се върнали обратно на Земята преди да застанат измити и напоени с лакове и парфюми в автокъщите.
Няма да зачекваме темата за народо-психологията, но европееца не си продава колата когато е на 134 хиляди до 168 хиляди километра.
Колите идват основно поради няколко причини от Европа в България:
1. Претърпели са катастроха и са бракувани.
2. Не могат да минат екологичните проверки и вече не са си в Еко категорията.
3. Получили са механични повреди по двигател/скорости защото.
И в трите случая колата е станала нерентабилна за поправка и привеждане в изряден вид за тамощните закони и е потеглила към хората в малките гаражи около автокъщите в България, за да получи набор от разкрасителни процедури.

Спомням си един от най-фрапантните огледи на коли, от 2020-та. Човекът искаше V50 дизел. Обиколихме 9 автомобила, всички налични в оназа събота в София и Перник. Нямаше една която да си съвпадаше със снимките и да си беше на километрите обявени от продавача.

Отново ще подчертая - 90% е така. Винаги има едни 10% шанс да се намери запазена кола от някоя автокъща.



Америка
Как ще ги стигнем американците? Че и затминем, кога? Другари, уважаеми дами и господа, направо се чудя как е възможно това? Да ми откраднат чистачките, от моята скромна кола, как да я карам нататък в тази гъста мъгла?
ChatGPT Image Jun 30, 2025, 08_08_36 PM.webp

Е, май започнахме да ги настигаме, поне със старите им коли и количествата които започнаха да се внасят в България. Да, това трябваше да е Тодор Колев, но изкуственият интелект не успя да го нарисува много добре с Волво.

Защо са им по добри колите на Американците?
Идва ми да кажа, че и те са хора и те същият хляб ядат като нас, но май техният е с малко повече захар.
Но основната разлика е в консуматорският стил на живот. Да имаш най-новото, да караш най-новото, както и цените за поправки на катострофиралите коли, които за нашите разбирания каското ще оправи, там се бракуват директно, особенно ако колата е над 5 годиншна възраст.

Но и тук не всичко е цветя и рози. Има неща за които трябва да се внимава и преценява за да се направи правилният избор от разстояние за да се намали риска.

1. Канада или Америка или Мексико?
Ако човек се загледа по рекламите на коли от Америка, по инфуенсърите и тиктокърите, ще остана с впечатлението че ако може да се внесе кола от Канада, това е по-добрият избор. Но, това не е наистина така. Ако ще се снася кола от Северна Америка, по добре да изберем кола от някой Южен Американски щат - Тексас, Калифорния са най-предпочитаните щати. Там няма сняг като в Канада, колата няма да е прежилява 5 години соли и препарати по пътищата. Там няма наводнения като във Флорида, вероятността колата да е леко намокряна до тавана е минимална.
Виндал съм XC60 2014-та на 5 години, дошло в България без катализатор, цялата рама прогнила, предните калници вече изгнили. Колата беше имала нещастието да не е била измита повече от 2 пъти за тези 5 години и да е на половината път до луната.
По-добре за купувача ще е да се изчака 1 месец повече за доставка на кола от Сан Диего която сол не е виждала в живота си, отколкото някоя от Канада.

2. Дилър на коли или фирма за транспорт
На кой да се доверим? На някой непознат във Вайбър група или на човека качил 1000 обяви в мобиле.бг на коли които не притежава и написал приблизителна цена за дсотавка до България? На някоя от големите фирми които внасят коли от Америка и които плащат на същите инфлуенсъри и тиктокъри за да си докарат повече клиентела? Или на частника който работи в сивият сектор и внася по 10 коли на година и ги оправя сам?

Сложен въпрос, на който няма еднозначен и директен отговор, но ето го споделеният опит.
Стойте настрана от малкият частника от сивият сектор. Това е същото като да си купувате кола от Италия минала през Врачанският балкан за пренапудряне (да, да се купи кола от Враца е по страшно и от кола от Дупница или Горубляне). Това са коли от Copart и са най-евтините и най размазаните екземпляри.
Тези хора поправят в лични гаражи за да докарат вид на колата и да прикрият сериозни дефекти. Последната такава която видях беше след удар отзад. Задната краш греда беше срязана на две за да бъде "оправена" и беше заварена посредата с една 5 милиметра дебела метална пластина. Естествено с нова задна броня никой няма да види нищо по колата, докато новият собствени не му се наложи да използва тази задна краш греда по предназначение при ПТП. Ще познаете частниците от сивият сектор по това, че продават директно в сайтовете без да имат автокъща. Колите са с временни номера, понякога пише каква е била щетата, в повечето случай когато им поискате VIN номера на колата не искат да го дадат защото по него ще можете да намерите оригиналните снимки от аукциона от Америка.

Другото което правят тези продавачи е да регистрират колата и да я държат година за да не трябва да плащат данък продажба и после да я пуснат за продажба с описания като - внесоф я от Америка но ежната не може да се научи и не й харесва. Или на огледа на колата идва жената да я продава и не знае нищо за колата, държи едно дете под ръка и казва - "е, на гледайте и ако я искате ме викнете". Да звучи нереалистично, но имах съсед който с детето и жената продаде 30 автомобила за една година.

Следват Вайбър/Фейсбук групите в които се пускат постоянно коли от "дилъри"/"представителства". Там шанса за успех е 50 на 50. Ще чуете как всичките им коли са проверени от техен човек, как са минали на диагностика, не са удряни, нямат щети, палиш и караш. Не се подвеждайте и не вярвайте на всичко което ви се каже от някой които трявба да ви продаде кола за да се нахрани. Няма нито една фирма в България която да има човек на место, който да лети като луд по цялата Америка и да прави огледи. Огледите които се визират тук са категория на аукциона - кола която е огледана от човек на аукциона и той си е сложил шапката че колата е наред. Няма диагностика, няма четене на живи данни. Ако някой ви разтяга лукуми колко е прегледана колата, без да може да покаже разпечатка от диагностика, или документ от прегледа - не вярвайте. Освен ако не вярвате и че всички дини в София са от Любимец и кукуруза на плажа наистина кара полякините да ви харесват повече. Шанса от такива групи е 50 на 50. Има много добри коли докарани през тях, има и не толкова добри, като последното XC60 което гледах. На снимките уникат, като дойде, бравата на капака на двигателя се оказа счупена и капака не беше отварян от много време, светещ Engine Check, ударен калник и странично огледало. Хората от Вайбър групата много се извиняваха, кършеха пръсти едно друго и накрая си казах че така е дошла и няма какво да направят. Колата мина през няколко сервиза, ходи 4 пъти в МотоПфое за да кажат Шведите как да се загаси Engine Check-a и още драмата с нея продължава и към днешният ден. Може би беше лош късмет, а може така да им е работата на дситанционните вносители от групите във вайбър и фейсбук.


Как да намалим риска и да внесем колата мечта?

Риск има, и винаги ще има даже и с кола от автосалона на МотоПфое, но има и неща които можем да направим за да намалим риска до минимум.
1. Доверете се на вносител които ви предоставя сам да изберете колата и които предварително ви обявява цената за услугите си.
Пример за такава фирма е FreeLine. Занимаващи се основно с пренос и логистика на стоки.
2. Предварително проверете как е поддържана колата. Това може да се нарпави по два взаимно допълващи се начина. Първо като заплатите за историят на колата по VIN номер в carfax.eu. И второ като проверите дали колата е покрила всички сервизни акции на Волво чрез Проверка на сервизни акции по VIN на шаси. Ако колата няма детайлна инфорамция в carfax.eu- значи не е сервизирана в дилъра на Волво и по добре да се подмине.
3. Насочете се към аукцион сайт на който продават само застрахователи. Най-големият такъв е IAAI.COM. Отбягвайте Copart.com.
4. Настройте се тръпение. Търсенето на кола отнема около месец.
5. Когато намерите кола която ви харесва, проверете VIN номера й в интернет или в сайтовете за Auction History. Така ще успеете да се предпазите от голяма част от измамите които се правят на Американска земя с колите. И ще можете да видите дали колата не се предлага на 5ти пореден аукцион. ОСновните сайтове са bidfax.info и autoAstat.com.
6. Стойте настрана от полу-разглобени коли на които уж всички части са налични и са били подготвени за поправка, но някой решил да ги продава. Това е индикатор за други скрити проблеми с колата.
7. Стойте настрана от наводнениете коли. Освен ако не мислите да ги разглобявате и сменяте цялата ел. инсталация. И да пръскате купето отвътре за да спрете корозиите. А за мухала зад таблото да не говорим. Ако е bio-hazard най вероятно е топена в някой океан.
8. Платете си ДДС-то и Митото. Колкото и да ви обяснява продавача, че то ги пазели файловете само за 6 месеца и даже и да станело нещо то било на негово име а не на ваше и тн. НАП забавя но не забравя. Не, не се очаква кака Гинче от 5то гише да я замени изкуственият интелект и да мине през старите документи за внос и да види че вноса на колата ви е за 1000 долара а не за 20000 както сте я купили. Просто след година две три, пробитата митница през която е минавала схемата, ще има ново началство, нова посока, нови хора които ще са пробити по друг начин и каквото е минало от там ще бъде събрано с лихвите, даже и да са минали 10 години.

Какво получавате накрая - хубава бензинова кола на 50-60 хиляди километра която е с 30% до 35% по евтина от еквивалентите в България.

Както всяко нещо в живота, човек трябва да отдели време е усилия за да получи добрият резултат които очаква.

Надявам се, да е било полезно на някой.
 
Назад
Топ